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Confronter deux cultures tout en gardant la spécificité de son instrument.


Lydia Domancich : Piano
Véronique Piron : Shakuhachi
Fumie Hihara : Koto - voix

producteur Gimini22 - réf : GM 1018
CD disponible ici - Gimini 22
ou par Paypal


Pat - Le cri de l'ormeau - octobre 2015

Véronique Piron tout en étant bretonne, est une authentique maître, formée au Japon, de shakuhachi, cette flûte traditionnelle japonnaise en bambou. Ce n'est pas pour autant que ça la fait renier sa culture d'origine. Elle n'a pas oublié qu'elle a été par exemple flûtiste de jazz.
Elle a trouvé un magnifique espace de créativité en travaillant avec Lydia Domancich. Cette grande dame du piano est aussi à l'aise dans le jazz que dans la musique comptenporaine. Ce qui les réunit ici, c'est de créer une musique innovante mélant leurs diverses ouvertures.
Le disque s'ouvre sur un traditionnel japonais où l'on sent le piano qui se fraye discrètement un chemin à sa rencontre. Tous les autres morceaux sont des créations des musiciennes, parmi lesquelles nous n'oublierons pas leur invitée : Fumie Hihara au koto et à la voix
On assite alors à une véritable rencontre fusionnelle, enthousiasmante, sentant toujours le Japon, mais fleurant aussi toujours le piano occidental, évoluant sur une inspiration nature, plantes, animaux, vents et marées.
Un modèle d'intelligence musicale.

* Michael McInerney, lecturer in music, composer, pianist, shakuhachi player
School of humanities and performing arts, lymouth University (England)
full article in: ESS Newsletter 2015 Vol2 (European Shakuhachi Society), Reviews / recordings
...I have thought for a long time that a convincing pairing of piano and shakuhachi would be difficult to achieve - the one a child of the industrial revolution with its high tension steel-strung frame, the other distinctly agrarian by comparison. The piano’s power and brilliance might easily overwhelm the sonic subtlety that is the hallmark of the shakuhachi’s language. From the outset, it is clear that this will not be the case with Sillage. Track 1, a version of the honkyoku classic, Kumoi Jishi, brings immediately to mind Lewis Rowell’s lovely observation that Japanese music treasures the ‘studied avoidance of simultaneity’ for its ‘illusion of multiple superimposed tonal images’ - a beautiful effect, and one that sounds startlingly original on the piano. Such a stark beginning makes a statement about the album as a whole - that the shakuhachi is not going to fall over into a Western style folk code, and that the piano and its heritage are not going to dominate or lead the proceedings.
Sillage is an album of eight pieces that are neither fully through-composed nor completely improvised: a wise decision given the manifest tensions that exist between the two primary instruments. Instead, the three artists (the koto player Fumie Hihara joins Piron and Domancich on three of the eight tracks) have established a number of mutually credible sonic regions from which they have been able to build their varied collection of pieces. ....... What is clear, however, is the sympathy between the two lead performers - that they want to be in that room together, exploring. One can only hope that they continue to do so, working their way towards an unlikely goal that could be very compelling indeed.


Gimini Music